شیر منبعی غنی از کلسیم، پروتئین، ویتامینهای A، D و گروه B می باشد که مصرف روزانه آن برای تامین سلامت بدن، رشد و ترمیم استخوانها، سلامت مغز و بهبود عملکرد آنزیمها در بدن لازم و ضروری است.شیر بطور طبیعی ۳ تا ۵/۳ درصد چربی دارد. با اینحال انواع کم چرب و نیم چرب آن نیز برای افرادی که طالب دریافت چربی کمتری در جیره غذایی روزانه خود هستند تولید می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با هضم شیر مشکل دارید و دچار نفخ یا دردهای شکمی می شوید باید از شیرهای کم لاکتوز یا بدون لاکتوز استفاده کنید.

با وجود اهمیت فراوان مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان در سنین رشد، نکته بسیار مهمی که باید همواره مد نظر داشت این است که این محصول باید از مراکز معتبر و بهداشتی تهیه شود و از خرید کالای فاقد نشان استاندارد، جدا خودداری گردد، زیرا محصولاتی که بصورت سنتی تهیه و به شکل فله عرضه می گردند شما را با خطر احتمال ابتلا به تب مالت، سل و یا تب کیو روبرو می کنند.